Hulp bij websites van de overheid

Hulp bij websites van de overheid in jouw Bibliotheek

Met een blauwe envelop in de hand en een vragende blik op zijn gezicht komt een man de Bibliotheek binnen gewandeld. Betine van den Wijngaard werkt daar bij het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) en helpt hem uit de brand. Ze vertelt: “Hij wilde zijn belastingaangifte in orde gaan maken, maar had geen inloggegevens voor DigiD. Die gegevens heb ik net samen met hem aangevraagd, zodat hij weer verder kan.” De man is zeker niet de enige die met een hulpvraag over websites van de overheid aanklopt bij de Bibliotheek.

Regelen met de computer
Tegenwoordig kun je van alles regelen via internet. Ook contact met de overheid gaat steeds vaker digitaal, bijvoorbeeld bij het aanvragen van energietoeslag, een woning zoeken, een rijbewijs verlengen of een afspraak maken bij de gemeente. Veel mensen vinden dit lastig. Daarom vind je bij de Noord Oost Brabantse Bibliotheken een Informatiepunt Digitale Overheid (IDO). De hulp die je krijgt is gratis en je kunt er zonder afspraak aankloppen.

Informeren en doorverwijzen
Eva van Vugt is een collega van Betine en vertelt dat er bij het IDO veel vragen over DigiD binnen komen. “Dat blijkt voor veel mensen een struikelblok om online zaken te regelen. Momenteel helpen we ook veel mensen met het aanvragen van energietoeslag en het maken van een afspraak voor een herhaalprik. De vragen die we krijgen zijn heel divers. Wij denken met je mee en geven je informatie zodat je verder kunt. We kunnen ook een afspraak voor je maken met een organisatie die je verder helpt.”

 


 

Gebakjes van blijdschap
“DigiD geeft je toegang tot de digitale snelweg van de overheid,” legt Betine uit. “Als mensen daarin vastlopen gaan wij als het ware naast ze zitten op de passagiersstoel. We nemen het stuur niet uit handen, maar helpen wel met schakelen en navigeren. Het is mooi om te zien hoe mensen opgelucht en soms zelfs een beetje trots vertrekken als ze met onze hulp iets hebben geregeld.” Eva vult aan: “Met alledaagse dingen een groot verschil maken voor iemand, dat geeft veel voldoening. Laatst kwam een man gebakjes brengen voor de collega die hem had geholpen met zijn een succesvolle aanvraag voor energietoeslag, zo blij was hij.”

De Bibliotheek
Kun je wel wat hulp gebruiken of ken je iemand die hulp nodig heeft? Kom langs in de Bibliotheek. Meer informatie is ook te vinden op onze speciale IDO pagina.

Lees meer over IDO