Hulp bij websites van de overheid

Hulp bij websites van de overheid in jouw Bibliotheek

Met een blauwe envelop in de hand en een vragende blik op zijn gezicht komt een man de Bibliotheek binnen gewandeld. Hij wilde thuis zijn belastingaangifte in orde maken, maar liep vast: hij had geen inloggegevens voor DigiD. Bij het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) in de bieb wordt hij weer op weg geholpen. Veel mensen kloppen daar tegenwoordig aan als ze een hulpvraag hebben over websites van de overheid. Eva van Vugt (Meierijstad en Maashorst) en Luuk Windmüller (Oss en Bernheze) helpen hen graag verder. Ze zijn beiden specialist Informatiepunt Digitale Overheid bij de Noord Oost Brabantse Bibliotheken.

Informatiepunt Digitale Overheid
Tegenwoordig kun je van alles regelen via internet. Ook contact met de overheid gaat steeds vaker digitaal, bijvoorbeeld bij aanvraag van toeslagen, woning zoeken, rijbewijs verlengen, toegang tot een patientenportaal of afspraak maken bij de gemeente. Veel mensen vinden dit lastig. Daarom vind je bij de Noord Oost Brabantse Bibliotheken een Informatiepunt Digitale Overheid (IDO). De hulp die je krijgt is gratis en je kunt er zonder afspraak terecht. 

Veel valt of staat met DigiD
Eva van Vugt legt uit: “Er komen veel vragen over DigiD bij ons binnen. Dat blijkt voor velen een struikelblok om online zaken te regelen. Maar daar valt en staat wel heel veel mee. De vragen zijn heel divers. Bijvoorbeeld over toegang tot de berichtenbox van Mijn Overheid en inloggen op een patientenportaal. Wij denken mee en geven informatie zodat mensen verder kunnen. Waar nodig verwijzen we door of maken we een afspraak met een organisatie die de vraagsteller weer verder helpt.”

Een groot verschil maken
“DigiD geeft toegang tot de digitale snelweg van de overheid,” vertelt Luuk Windmüller. “Mensen kunnen daar met relatief kleine vraagstukken vastlopen. Wij helpen hen stap voor stap weer op weg. We zijn coachend, wijzen de weg. We nemen het stuur niet over, de vraagsteller blijft zelf achter de knoppen zitten. Het is mooi om te zien hoe mensen opgelucht en soms zelfs trots vertrekken als ze met onze hulp iets hebben geregeld. Met alledaagse dingen een groot verschil maken voor iemand, dat geeft veel voldoening.” 

Doorverwijzen
Bij het IDO worden mensen geholpen en gehoord. Soms ook verder dan de concrete hulpvraag. Zo herinnert Eva zich een vrouw die ze hielp met het indienen van een zorgdeclaratie. “Al pratende kwam haar eenzaamheid ter sprake. Na een simpele maar treffende doorverwijzing naar het wijkcentrum doet de vrouw daar nu regelmatig mee met activiteiten voor buurtbewoners. Er zijn zoveel mooie initiatieven die mensen vaak niet weten te vinden. Goed signaleren en doorverwijzen is ook deel van ons werk.”

Cursusaanbod
De IDO-speciliasten geven allebei ook meerdere digivaardigheidscursussen. Mensen kunnen die gratis volgen in de Bibliotheek. Luuk somt op: “Dat begint bij Klik & Tik, waar de basisbeginselen van werken met de computer aan bod komen. Bij de cursus Digisterker staat de digitale overheid centraal en bij Digivitaler wordt ingezoomd op de digitale zorg: het controleren en regelen van zorg en gezondheid via computer, tablet of smartphone. Het doel is dat mensen uiteindelijk zoveel mogelijk zelf kunnen. Het is mooi om te zien hoe de vaardigheden én het zelfvertrouwen van de deelnemers elke les toenemen. We hebben enthousiaste deelnemers van jong tot oud.” 

IDO-spreekuren
Het Informatiepunt Digitale Overheid is er voor iedereen die wat moeite heeft met digitaal iets regelen met de overheid. Van jong tot oud. Kun je wel wat hulp gebruiken of ken je iemand die hulp nodig heeft? Kom dan langs in de Bibliotheek. Kijk op de website van de Noord Oost Brabantse Bibliotheken voor de lokale openingstijden en IDO-spreekuren.

Lees meer over IDO